“Kinderen met dyslexie zijn vaak zo muzikaal! Ze spelen de liedjes op hun viool op gehoor zó na! Maar dan moeten ze ook nog noten leren lezen….”
Maar, wacht eens! Die kinderen kunnen ook best baat hebben bij wat ik doe, met het leren van die noten! Ik heb een heel effectieve behandelmethode geleerd (gebaseerd op transpersoonlijke therapie, een vorm van psychotherapie). Dit heb ik verder doorontwikkeld met de therapiebehandelingen die ik al kende vanuit het onderwijs en remedial teaching. Het verschil met ‘gewone’ behandelmethodes is dat je samen met het kind (of de volwassene!) gaat kijken naar wat er gebeurt als je gaat lezen (noten of letters, maakt niet uit). Wat gebeurt er in je hoofd en wat is er nodig om het effectiever te laten verlopen? Met deze handvatten (en door dit te integreren) werk je diepgaand aan het leggen van nieuwe verbindingen in de hersenen.
Zelf muziek maken is hierbij zelfs een prachtig hulpmiddel! We kunnen dit in de begeleiding super inzetten, heel gericht op de problemen waar je tegenaan loopt. En het is voor kinderen die muziek maken nog leuk ook, dus zal het inoefenen zelfs plezierig kunnen zijn!
Het mooie is dat de verbindingen in de hersenen waar je aan werkt, precies ook die verbindingen zijn die je nodig hebt voor het lezen van teksten. Dus zal het meteen ook effect hebben op het lezen en spellen! Handig!